A parkolási dillema

A XIII. kerületben, a Pozsonyi úton laktam 2013 és 14 között. Ekkoriban volt autóm és ennek köszönhetően felfigyeltem arra a jelenségre, amit már réges-rég óta hallok másoktól, hogy nagyon "gáz" a paroklási helyzet Budapesten. Nos itt a XIII. kerületben esténként gyakran volt, hogy negyed órát kellett köröznöm mire találtam egy szabad helyet, legyen az sok utcával arrébb.
Azon kezdtem el gondolkodni, hogy hogyan orvosolható a helyzet. A következő megállapításokra jutottam:

1. Környezet tudatos gondolkodóként azt kellett megállapítsam, hogy nem kéne hogy autóm legyen.
Persze próbálom minimálisan használni, de alkalmanként, pl. vidéki családlátogatáskor praktikus. Autista kislányommal is nagyságrendel egyszerűbb autóval közlekedni (bár városban bicajjal szoktam hordozni). Sajnos én sem érzem még a nyakamon a kést, hogy teljesen lemondjak róla...

2. A parkoló hely keresés közben fölöslegesen szennyezzük a levegőt, mondhatni pazaroljuk az a Föld erőforrásait.

3. Tulajdonképpen az autó a városban három nagy problémáért felelős. Zaj, rossz levegő és a parkolásból következő térvesztése a városnak.

Még sorolhatnám. Felmerül a kérdés, hogy van-e jó megoldás? Kifordítva egy kicsit, lehet-e olyan kijelentést tenni, hogy az ideális autó mennyiség egy városban?
Szerintem erre a válasz, hogy nincs mert mint autót rendszeresen használó személyként, praktikus vagy bizonyos esetben mondhatni nélkülözhetetlen, de mint város lakóként ahogy írtam ártalmas.

Akkor hogyan lehet megoldani a parkolási kérdést?

A jelenlegi rendszerben a válasz egyértelmű: építeni kell parkolóházakat.

Csak ha több autó fér el a környéken akkor vélhetőleg több is autó is lesz. Hol akkor a határ? Minden családnak el kell férnie az autójának vagy autóinak? Már így is folyamatosak a dugók, reggel és este? A jelenlegi rendszerben a válasz erre vmi ilyesmi lenne: építeni kell még utakat, pl. bővíteni a rakpartot. A parkoló autók által felszabaduló területet (amelyek a parkolóházakba kerülnek át), lehet újabb sávok bevonására használni...Belegondolni is szörnyű.

De akkor mi az alternatíva?

Nehéz kimondani, de nem lehet mindenkinek autója a környéket. Jobban meg kellene adóztatni az autó használatot, bármilyen formában.

Ha viszont kicsit kitágítom a kérdés kontextusát, újra oda jutunk, hogy nem lehet mindenkinek autója a Földön, mert már így is túl sok van. Vagyis az a pénz, amiért hozzá lehet jutni és üzemeltetni egy autót irreálisan alacsony. Ami a gazdaságnak persze jó, csak hosszútávon az emberiségnek nem.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések